Utvärdering av retorikkursen

Bra saker:
Jag tycker att det mesta gällande kursen har varit bra; det har på något sätt varit skönt att veta precis vad man ska ha gjort till nästa vecka och veta om att man kommer få flera chanser att förbättra sin talteknik. Det har också varit intressant att kunna sitta och diskutera efteråt, något som man sällan hinner med på andra lektioner. Jag kan verkligen känna att jag har blivit säkrare när det gäller att hålla ett tal grundat på mina egna åsikter; tidigare har jag bara känt mig säker med rena faktapresentationer och så vidare.
Jag har också lärt mig en hel del om hur ett intressant tal kan vara uppbyggt och kommer helt klart att använda den kunskapen även i framtiden.
Att alla stod längst fram i klassrummet och drog sina tal var också en bra sak som gjorde att det kändes mindre svårt när det var ens egen tur att tala, eftersom andra redan hade gjort det och överlevt.
En annan sak som var bra var att Staffan lyssnade på våra förslag och åsikter när det gällde tidpunkten för provet och även andra saker.

Mindre bra saker:
Retorikprovet var svårt att plugga ordentligt inför; även om jag hade läst texten och förstått den så var det inte alltid mina tolkningar/ordval stämde överens med de vi fick som svarsalternativ. Det hade varit bättre om vi hade kunnat sitta och öva in dem via programmet istället så att vi fick deras svar redan från början. Vi gjorde visserligen så med ett par av frågorna men inte med tillräckligt många.
Att komma på nya ämnen till varje vecka var också lite svårare än jag hade trott att det skulle vara, så kanske skulle vi ha kunnat ha ett tema någon vecka eller så. Det skulle dessutom ha kunnat binda ihop diskussionerna mer. Det var dock bra att det fanns en lista över bra ämnen, även om de var så många att det blev svårt att välja i alla fall.

I mitt tycke...
...var retorikkursen ett bra val eftersom man faktiskt blev säkrare när det gäller att tala inför en grupp. Vi hade också många intressanta diskussioner som ibland gav upphov till nya talämnen (så slapp man sitta och fundera över det på söndagskvällen).
Det blev också lättare att försöka rätta till de missar man gjorde eftersom de andra kunde tala om att man exempelvis trummade med fingrarna hela tiden eller något sådant. Ju fler tal man höll desto färre misstag gjorde man i fråga om kroppsspråk, otydligt tal och så vidare. Övning ger färdighet är verkligen ett uttryck som passade in på retorikkursen.
Det var dock tur att den inte var längre för då hade det varit svårt att komma på fler ämnen att tala om...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback