Citatanalyser

Fantasi är viktigare än kunskap, då kunskapen är begränsad medan fantasin omgärdar världen (Einstein) 



1. Jag valde det här citatet eftersom jag faktiskt gillar Einsteins sätt att uttrycka sig. Han väjer inte heller för att uttala sig om otrevliga saker och jag gillar att han talar så att alla ska förstå, vare sig man är professor eller högstadieelev.

 

2. För mig betyder det här citatet rätt mycket, det står för att det där med korvstoppning i skolan (faktainmatning) inte är någon fungerande strategi. Jag tycker att det betyder att man måste kunna få hitta sina egna vägar och att man inte bara kan förlita sig på de kunskaper som andra har samlat på sig och kommit fram till. Att finna en mening med livet är för mig tätt sammanlänkat med att upptäcka världen på sitt eget sätt, genom sina egna upplevelser.


 

3. Jag tror att det här citatet betyder ungefär detsamma för andra som för mig även om jag också tror att man kan se det som en beskrivning om hur barn borde behandlas.

Barn borde få vara nyfikna och frågvisa, och som vuxen borde man uppmuntra det.

Nyfikna barn klarar sig oftast bra om de får svar på sina frågor och får lära sig varför och hur saker sker och att kväva deras nyfikenhet är detsamma som att få dem att se inlärning och skolan som något negativt.  




 Vem stiger upp från bordet
med samma lystnad som han satte sig?
Var finns den häst, som tar de tunga stegen tillbaks igen
med samma muntra iver s
om när han gick dem först?
Allt här i världen
är skönare att söka än att njuta. (Shakespeare) 



1. Jag valde det här citatet eftersom jag för det mesta finner Shakespeares uttalanden mycket träffsäkra och tänkvärda. Jag gillar många av hans verk och han är fantastiskt skicklig på att beskriva saker och ting på ett mycket lättförstått men ändå småfinurligt sätt.


 

2. För mig betyder det här citatet kort och gott detsamma som den sista meningen säger: det är jakten och längtan som är roligast, när man väl har fått det man suktat efter upptäcker man ofta att det inte var så bra som man trodde innan. Det är väl samma sak som det där med: det är vägen och inte målet som är viktigast. Människan mår enligt mig bäst just när man längtar efter något och har ett mål att kämpa för, att nå fram till målet är oftast inte hälften så nödvändigt som den känslan man får av att försöka nå det.


 

3. Jag skulle väl tro att det här citatet betyder ungefär samma sak för andra som det gör för mig eftersom Shakespeare är rätt tydlig då han beskriver betydelsen fullkomligt i den sista raden. Och nog är det giltigt, tänk bara på ett barn som ivrigt längtar till lördagen, då han får äta godis. Han kan tjata hela veckan, men när lördagen väl kommer går den snabbt förbi utan några större ovationer, det är att längta efter lördagsgodiset som egentligen är den äkta karamellen.




Människan föds fri men ändå är hon överallt i bojor – Rousseau 



1. Jag valde det här citatet eftersom det är något som har följt med mig länge, ända sedan mellanstadiet. Det kopplades ihop med studentrevolutionen i Paris under 1960-talet och jag har alltid tyckt att det är mycket tänkvärt.


 

2. För mig betyder det här citatet många saker. Det är en påminnelse om att man hela tiden styrs av andra, eller till och med av sig själv. Vi tvingar oss hela tiden att göra saker vi inte tycker om och ibland innebär det till och med att vi utsätter oss själva för fara.

Vi blir tillsagda om vart vi ska gå, hur vi ska bete oss och vad vi ska utföra för uppgifter. Det gäller alla, vare sig man går i skolan, arbetar eller överhuvudtaget lever omkring människor. Egentligen gäller det för alla som lever, då vi alla tvingas göra mindre trevliga saker som att tvätta, diska, delegera eller utföra uppgifter och så vidare. Man kan vara lycklig och glad även om man alltid har uppgifter att utföra, troligtvis är det så att vi är lyckliga just på grund av att vi har våra uppgifter, men saken är den att vi aldrig är riktigt fria.

 


3. Jag tror att andra kan tolka det på ungefär samma sätt som jag har gjort och tycka att det är giltigt och kan passa in på flera (om inte nästan alla) situationer i livet.

  


Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. Nalle Puh - A.A. Milne 

1. Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag valde det här citatet. Jag kollade runt på Internet och snubblade över en massa citat från Nalle Puh och blev lite nostalgisk så jag läste dem och när jag kom till det här så kändes det helt enkelt rätt. Det är så otroligt enkelt men ändå så träffande, huvudet på spiken är det minsta jag kan kalla det. Citatet lyckas på något sätt korta ner antalet ord till ett absolut minimum och ändå få med allt. Det får det till och med att låta bättre och smartare än vad det skulle göra om man använde en längre förklaring. 

 2. Jag ser det här citatet som en ren liknelse, där snöret kan bytas ut mot i princip vad som helst. Det påminner till stor del om ordspråket: gråt inte över spilld mjölk eller häng inte upp dig på småsaker även om jag tycker att det jag valde har en lite mildare, lättare ton.Citatet säger helt enkelt: Gräv inte ner dig i saker som går fel utan gå vidare och grubbla inte mer över det, det vore bara onödigt slöseri med energi som kan användas till att göra något roligare.  


3. Jag tror att andra ser det på samma sätt som jag gör, som en liknelse där principen kan passas in i många olika situationer man kan hamna i.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback