Utvärdering av Filosofi A -kursen

Bra saker:
Jag tyckte verkligen om texterna vi har arbetat med, de har varit både tankeväckande och intressanta samtidigt som man har lärt sig mycket om filosofi. Längden på texterna har också varit bra, ungefär sex sidor i utskrivet format. Diskussionerna har även de varit mycket intressanta och åtminstone jag känner att jag har börjat tänka mycket mer på filosofiska frågor även efter att vi har avslutat texterna, det har visserligen orsakat ett par mer eller mindre sömnlösa nätter men det har det varit värt! 
     Jag har verkligen tyckt om reflektionerna till texterna och ofta har det varit svårt att begränsa sig till enbart tre stycken (det märks antagligen på mina texter/reflektioner också eftersom de bara blev längre och längre ju fler texter jag läste). Det sista målet, fördjupningen, var också mycket intressant och kanske borde vi ha haft flera sådana eftersom man då faktiskt förstod mer om vad en filosof och hans filosofi stod för och betydde, men å andra sidan skulle jag inte vilja att man kortade ner antalet texter och reflektioner utan hellre att vi fick mer tid på oss på kursen så att vi hann göra mer. 
    Introt med vår filosofiska biografi var en väldigt bra start och det är intressant att kunna gå tillbaka och läsa den efter att ha gjort en del reflektioner och kommit igång med "filosofitänket" för man märker verkligen hur annorlunda man tar sig an frågan och hur tankegångarna går. I vissa frågor kommer jag inte ens fram till samma svar utan till ett annat eftersom jag på något sätt är mer medveten om hur jag tänker.  

Mindre bra saker:
Tiden, det har varit rätt svårt att hinna med allt på den tid som kursen pågår, särskilt med tanke på allt annat som man har i skolan. Proven kändes också svåra, speciellt det första om filosofitermer, eftersom man inte visste hur det var att göra ett sådant prov och dessutom var det väldigt många termer att plugga in. Just att det var så många som liknade varandra gjorde det bara värre och jag kan inte låta bli att undra om det inte skulle gå bättre om man först fick lära sig själva grunderna; vad ontologi, skepticism, realism, idealism och liknande betydde så att man åtminstone förstod grundstommen i begreppen innan man försökte lära sig olika sorters ontologier och så vidare. Filosofihistorieprovet var på många sätt enklare eftersom man då hade bättre insikt i hur provet gick till (och dessutom hade man en del gratis efter att ha läst på inför filosofitermsprovet).   

I mitt tycke...
...var filosofikursen värd varenda sekund och jag önskar att den hade varat längre så att jag hade fått läsa, diskutera, reflektera och lära mig mer! Jag har lärt mig mycket mer om mina egna tankar och är mycket mer medveten på ett helt annat sätt än vad jag någonsin har varit förut. Jag kan inte ens förstå hur jag har kunnat missa att läsa filosofi tidigare för det är mycket mer än bara ett skolämne, man lär sig mer om sig själv än om något direkt yttre så som man gör i de flesta andra ämnen. Jag kommer att sakna de här måndagseftermiddagarna och alla diskussioner som vi har haft eftersom de har utvecklat mig något enormt och hela mitt sätt att tänka på är radikalt förändrat, det rör sig i fler dimensioner än tidigare, och jag skulle rekommendera alla att läsa den här kursen, för trots att det är kort om tid så går reflektionerna lätt och snabbt att skriva och antalet låter egentligen mycket jobbigare än vad det verkligen är.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback