En digitalkamera

Det finns egentligen inte mycket mer att säga om saken än vad jag redan har sagt. Jag älskar bilder, vare sig det gäller målade, skissade eller fotograferade. Därför borde jag antagligen sluta ursäkta mig hela tiden och istället dra fram det dammiga lilla fodralet som mina akvarellfärger gömmer sig i. Mina blyertspennor av olika hårdhetsgrad skulle också kunna behöva luftas lite. Och sen har vi då min kamera. Den klarar inte av att ta bilderna som jag ser när jag tittar runt omkring mig. Kanske är det mitt fel, jag skulle kunna lära mig mer och se om jag inte kan lösa det men jag skulle vilja ha en systemkamera. En kamera som jag kan byta objektiv på och få att avspegla världen likt i en spegelsal där ingen bild är densamma men de ändå är en och samma. Jag har inte råd med en sån kamera för tillfället så jag letar efter olika tävlingar där man kan vinna en istället (eftersom typen som skulle sälja sin Pentax fortfarande inte har hört av sig). För några veckor sedan (eller kanske var det en vecka) fick jag en kommentar från någon som tävlar ut en Nikon D60 (väldigt imponerande pris) och jag måste medge att jag önskar att fler gjorde på det sättet. Det känns bra att veta att det finns folk som verkligen älskar att hålla på med något och vill ge andra en chans att uppleva samma sak, så jag är tacksam.

I vilket fall som helst (för nu driftar jag lite från ämnet) gick jag in på hemsidan,
omdigitalkameror.se och kollade runt lite. Min bild av hans person förstärktes, skönt att jag inte hade felbedömt honom, och jag gillar sidan. Det finns fortfarande en del att bygga på så klart eftersom den är relativt ny, men han har något bra på gång. Jag kan dock tycka att den är lite rörig emellanåt med många länkar till olika blogginlägg osv. Han har dock hunnit med mycket på kort tid, jag tänkte göra ett inlägg direkt när han kommenterade men kom mig av någon anledning inte för, och vid det laget var sidan helt klart inte estetiskt vacker. Det är fortfarande rätt lite färg på sidan men på sätt och vis tror jag att det är bäst så, annars kan färg lätt förta fotografiernas effekt. Jag tycker dock att det skulle kunna finnas lite fler kategorier för om jag inte missminner mig fanns det ett inlägg om historiska bilder (eller någon artikel han hade haft vilande ett tag) som jag planerade att kolla närmare på och nu kan jag inte hitta det. Fotoskolan är dock ett jättebra initiativ som han ska ha all heder för, och att han verkligen lyssnar på läsarna är ett annat stort plus så om ni är intresserade av digitalkameror tipsar jag starkt om att ni borde gå in på sidan och läsa.



Ps. Jag hittade inlägget om de viktigaste bilderna i historien, men jag önskar att jag skulle sluppit kolla igenom sidor med äldre inlägg för att hitta det. Det är för bra för att gömmas på det sättet. Jag påminns också om boken Photography (Taschen) som jag tittat i en del på senaste tiden, det har tagits så många fantastiska bilder att jag är stum av beundran...

Kommentarer
Postat av: Sofia

svar: Ja, visst är det Joan Armatrading. Tack för att du visste vilken film den var med i! Jag fick en fråga om det i min blogg, men kom inte ihåg vart den var med (:



Tack så jätte mycket för berömmet. Nej, desvärre förstår jag inte hur duktig jag är, och blir alltid lika glad när folk talar om det (: Tack än en gång!

Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback