28 Februari

Lördag 09.02.28

Jag kommer ha hunnit skriva de här dagboksinläggen i två månader när jag slutar. Det känns skönt att jag hinner passera det där magiska, jag är trots allt konspirations-mönster-matematiker i hjärtat, tvåmånadersstrecket. Samtidigt är det skrämmande, allt har gått så otroligt fort och jag har inte riktigt hunnit med. Därför känns det läskigt just nu. När biljetterna plötsligt är bokade och jag insett att jag åker om bara en vecka och några dagar.

Jag blir egentligen inte borta så länge. Fyra månader är ingenting i jämförelse med mycket annat. I jämförelse med mitt liv. Ändå är det speciellt. Det är nu jag ska flyga, lita på min egen förmåga helt. Jag vet att jag klarar av det, i mångt och mycket har jag redan gjort betydligt mer skrämmande och ansvarsfyllda saker. Men de var inte lika långvariga.

Sen är det ju så att jag inte blir hemma länge, ens när jag återvänt. En månad får jag. Antagligen blir den fylld av jobb, och det kommer bli kul. Jag bor ju ändå hemma då. Därefter tar kurserna vid, och efter dem den långa utlandsvistelsen. Det låter så högtravande och lyxigt, utlandsvistelsen. Det kommer knappast bli något av det. Det lär bli tungt, hårt och en grym erfaranhet, i bägge bemärkelserna. Jag längtar och jag fruktar, allt på samma gång.

Snart kommer tårarna att börja rinna, innanför ögonlocken (vad annars?). Inte för att jag är ledsen, eller ens rädd. Inte egentligen. Utan för att det är en förändring. För att jag är stolt över vad jag åstadkommit på så kort tid. För att jag är stolt över att jag vågar. För att jag inser att förändringen redan skett, utan att jag kan sätta fingret på när det hände, och jag inte kan gå tillbaka till det som var. Jag har vuxit för mycket för det.

Det var inte bättre förr. Det blir kanske inte bättre i framtiden. Men just nu är det rätt bra. Skrämmande bra.

mp3: Cape Canaveral - Conor Oberst

Kommentarer
Postat av: Zizi

Hej!

Va kul att du också ska till Tyskland som au pair =) Hur länge ska du vara där?

Hm, något tips.. vet inte. Jag förstår att det blir stressigt när det kommer så snabbt på. Jag har haft flera veckor på mig att förbereda mig och jag tycker det är lite tid. Just nu är det mycket praktiskt som fixas, typ köpa resväska, göra packlista, fundera ut vad jag egentligen kommer behöva ha med mig. Annars vet jag inte.. Jag har läst på mig en del om Hamburg...

10 mil är inte så långt och jag håller med om att det är ganska comforting att veta om andra som är där nere =)

Postat av: Zizi

Tjo! =)

Okej, jag ska vara där ett år :)

Oh, volontär..va kul :) vad ska du göra då?

Att anmäla sig myndigheten vet jag att man måste, man har 3 månader på sig. Men ha med sig personbevis på engelska vet jag inget om. Jag tror att det är om man ska jobba. Au pair räknas ju inte som ett "jobb" så jag tror inte man behöver ha personbevis.

Jag åker med SAS och jag måste också mellanlanda, fast i Köpenhamn. Jag är också säker på att mitt bagage kommer försvinna eller så blir flyget från Sthlm sent så jag missar nästa i Köpenhamn :/

Jag håller med dig, även om man är redo för att åka och allt känns jättebra så är det ju en rejäl omställning när man lämnar sitt liv här hemma och sa bo hos en i stort sett vilt frammande familj så känns det skönt att ha någon i samma situation som en själv och man förstår hur man känner osv :)

2009-03-01 @ 18:45:30
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Zizi

Hello!

Att jobba som volontär låter intressant. Det kanske är något jag kan kolla upp när jag har gjort mitt år som au pair..hm..

Det stod att om man ska stanna längre än 3 månader så skulle man anmäla sig någonstans.. Hur det fungerar när det är 4 månader de gäller vet inte.. Dom kanske kan ha överseende med det.

Hade jag rest med Ryanair så hade jag kommit till Lübeck direkt och fått tagit flygbussen in till Hamburg, den tar en timme men det är familjen som betalar min flygbiljett så dom fick bestämma, så det blev SAS trots att det är dyrare för dom och krångligare för mig^^ Jag måste komma ihåg att ringa till SAS snart och höra hur jag ska göra med bagaget, om jag ska hämta det i Köpenhamn och sen checka in det igen för nästa flyg eller om det körs dirket till nästa flyg. Annars kanske jag står i Hamburg utan min väska och det vore tråkigt.

En andningspaus är alltid bra, det är det jag gör nu när jag åker. Jag tog studenten våren 06, höstan 06 började jag att plugga vidare till förskolelärare, så jag tog ingen paus då. Utbildningen är 3,5 år och jag stod ut 2,5 sen orkade jag inte mer, jag gick in i väggen. Jag har inte gjort nånting sen jag gick sista skoldagen i januari i år. Jobbat lite på Gallerix och på en förskola men annars har jag försökt slappna av och samtidigt fokuserat på au pair grejjen.

Då har du lite tur i.o.m att många i din närhet också åker någonstans för att plugga osv, för mig är det tvärtom, det är bara jag som åker och lämnar alla här, så det är lite jobbigt. Jag gillar att resa, upptäcka nya saker och jag gillar att vara utomlands mycket, speciellt tyskland så jag hoppas att allt kommer gå vägen :)

2009-03-02 @ 12:13:30
URL: http://zizi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback