Buchwald

Jag önskar att jag kunde vända konsumtionssamhället ryggen, men det går inte. Sanningen är att jag väl är lika illa som alla andra även om skillnaden är att jag just nu inte kan konsumera alltför mycket. Ändå känner jag ett sug efter att slippa ifrån det, eller åtminstone minska ner på det. Problemet är att jag då ofta hamnar i ett scenario där jag minskar utgifterna men inte kvantiteten på konsumtionen. Egentligen är det kanske bra, enligt vissa, men inte när målet är minskad kvantitet. Just nu är det böcker. Eller snarare, det har alltid varit böcker. Jag har aldrig förstått folk som har en liten vägghylla med några böcker i, som att det vore en prydnad eller att de kan klara sig på det utbudet. Det är inget illa med det, men det ligger så långt ifrån mig själv att jag inte kan ta in det till fullo. Kanske går det, om jag föreställer mig att de springer till biblioteket stup i kvarten och har omkring trettio låneböcker hemma. Som jag har, i perioder (så som nu).

Bokus lockar något fruktansvärt. Jag skulle bara se om de hade boken jag lånat från biblioteket och fastnat så för, och vips hittar jag ett tiotal andra jag vill ha. Listan över vad andra som har köpt boken också har köpt för böcker är farligare än att gå in i ett öppet lejongap. Nu måste jag bara fundera, körkort eller böcker? Det är inte ett så lätt val som man kan tycka vid första anblicken, men jag antar att jag får vika mig för det kollektiva förnuftet. Den här gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback