Gatubarn

Mina tankar svävar i alla riktningar och jag börjar bli för jordnära för mitt eget bästa. Att försöka tygla det ostoppbara är som att ställa sig framför ett skenande lok medan man försöker kväva sig själv. Jag längtar till natten och lugnet.

En av tio gravida kvinnor har ätstörningar. Jag borde känna mig förskräckt eller förvånad men det är jag inte. Bristen på reaktion stör mig å det grövsta men på något sätt kan jag inte tänka mig att det skulle kunna vara på något annat sätt. Det är så många som har haft ätstörningar och jag tror fortfarande inte att man någonsin kan bli helt fri från dem. Man kan bli frisk, men inte fri. Varför skulle något ändras bara för att man blir gravid? Att ständigt äta bra, både mängd och produkter, kan vara en minst lika stor störning som anorexia. Det är besattheten som är det farliga, skillnaden är bara att den ger olika resultat beroende på vad man blir besatt av.

Min mor berättade en gång om en alkoholist som var så illa däran att han sov på gatan och la alla pengar på sprit, istället för mat och tak över huvudet. På något sätt kom han dock ur det och började så småningom springa. Han visade sig vara en naturbegåvning på långdistanslöpning och hade han börjat tidigare hade han kunnat bli en av världens bästa maratonlöpare. Det är visserligen en framgångssaga men han sa själv att inget egentligen hade förändrats, han hade bara bytt ut en besatthet mot en annan. Skillnaden var att samhället såg helt olika på de olika sakerna och medan det ena gav en bottenlåg status gav det andra en hög, beundransvärd statusnivå.

Kommentarer
Postat av: anki

jaha, är du lärare? =) nej vi har precis, eller precis och precis, efter höstlovet så började vi med kursen, o den har inte fastnat ännu :P

Postat av: Sofia

svar (om än lite segt): Kan inte du maila lite citat och sådant till mig som du har fastnat för? Om du tycker att vi verkar tycka om samma uttryck och sådant menar jag. Vore kul att läsa.



Jag blev väldigt glad när du beskrev mina inlägg som konstverk. Tack så jätte mycket, det värmde verkligen mitt hjärta, eftersom jag själv tycker att dom är ganska trista att läsa.



Vad gör du annars? Jobbar/pluggar du någonting?

2009-01-02 @ 17:32:30
URL: http://sofiabengtsson.blogg.se/
Postat av: Sofia

svar (om än lite segt): Kan inte du maila lite citat och sådant till mig som du har fastnat för? Om du tycker att vi verkar tycka om samma uttryck och sådant menar jag. Vore kul att läsa.



Jag blev väldigt glad när du beskrev mina inlägg som konstverk. Tack så jätte mycket, det värmde verkligen mitt hjärta, eftersom jag själv tycker att dom är ganska trista att läsa.



Vad gör du annars? Jobbar/pluggar du någonting?

2009-01-02 @ 17:32:35
URL: http://sofiabengtsson.blogg.se/
Postat av: anki

jaha, okejokej =) ja, vi får hoppas att det sätter sig. =)

2009-01-02 @ 18:26:52
URL: http://amatanovic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback