21-22 Februari

Lördag 09.02.21

Jag åkte med bussen, för att komma till tåget, runt niotiden på morgonen och kom fram till Uppsala runt ett. Tåget var fullt med folk och det var rörigt värre när det gällde platser och vagnar. Det fanns många jag tyckte synd om, men jag hoppas att det gick bra för dem ändå. Därefter blev det promenerande för hela slanten i ett antal timmar innan jag tog mig något att äta (Piadina toast har jag för mig att det hette, på ett café vid stationen innan jag hämtade väskan). Sen hade jag tur och fick en studentska att visa mig vägen till lokalerna. En väldigt trevlig studentska. Lite flummig men snäll.

Det visade sig att jag redan träffat en av tjejerna som också skulle sova över, på bussen till Frankrike i somras. Ett lustigt sammanträffande. Tyskan hann jag också träffa, även om jag var riktigt nervös fungerade språket hyfsat när vi pratade fritt på det sättet. Sen pratade vi tjejer ett antal timmar innan vi gick och la oss. Om allt mellan himmel och jord, högskoleprov och hår.

mp3: Worn Me Down - Rachael Yamagata


Söndag 09.02.22

Jag vaknade förkyld och sedan förvärrades bara den känslan ju längre dagen led. Hela förmiddagen bestod av informationspass och direkt efter lunchen hade jag min intervju, som blev dubbelt så lång som den egentligen borde ha blivit. Det mesta blev på engelska och inte tyska, ty hjärncellerna var visst också förkylda. Lunchen var i alla fall en god pastasallad. Jag visste inte att keso med ananassmak var så god.

Vi pratade, diskuterade allt möjligt och studerade en (hopsatt av två) gigantiska kartor över Tyskland. Vi var ju nästan dubbelt så många som dagen innan, och de duktiga flickorna var överrepresenterade. Det finns så många, överallt. England diskuterades också, kanske vore det ett alternativ. Efter det fanns det inte mycket mer kvar att göra än att dra sig bort mot stationen, utan middag vilket var lika bra med tanke på hur ont min hals gjorde. Resan flöt på alldeles utmärkt och jag kom hem i tid, med en proppfull buss, till traktorer som plogade vägarna hejvilt medan snöregnade fortsatte falla.

mp3: Le Grand Secret - Indochine (feat. Melissa Auf der Maur)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback