2 Mars

Måndag 09.01.02

Kanske saknar jag substans. Jag är så lättpåverkad att det ibland sliter mig itu. Jag tror inte att jag är ensam. Istället försöker jag intala mig att det kan vara positivt. För det kan det. Någonstans längs med alla omvägar började jag tycka att jag har ett värde, och även om jag fortfarande glömmer det ibland eller tycker att det beror på mina betyg, mitt uppförande eller min kreativitet finns grundtanken kvar. Den bryter fram emellanåt och när jag ser den inser jag att jag kommit längre än jag trodde jag kunde. Att, hur patetiskt uttrycket än är, även de högsta bergen bara är små kullar när man tagit sig uppför dem.

Jag läste en bok. Jag läste egentligen tre. Den ena var vacker, den andra fylld av tonårsångest och den tredje bara var, en sådan bok som jag vet brukar bli bättre om den diskuteras, analyseras och tänks över ordentligt. En del kände jag igen, det mesta lämnade jag bakom mig för länge sedan. Antingen genom att passera förbi det utan att påverkas alls, eller genom att först börja och sedan sluta. Det är inte så svårt. Inte hälften, inte ens en tiondel, så svårt som det verkade då. Det skrämmer mig att inse hur lätt saker kan gå fel för att det verkar svårt.

Normer stör mig. Men jag kommer aldrig undan, det gör nog ingen som är medveten. Vilket nästan alla är. De som inte följer några normer tycker jag synd om. De är på något sätt inte riktigt levande längre. Kanske är det därför folk påstår att det är att leva att kämpa och våndas.

Jag gillar trygghet, men inte tvång och riter. Det finns vanor och så finns det riter. De förstnämnda kan brytas av logik eller känslor, de sistnämnda är något mer. Något heligt som inte var menat att bli det. Där utövaren plötsligt blivit regissör och försöker dirigera omvärlden till att följa oskrivna, outtalade noter och manus. Det fungerar aldrig och plötsligt förvandlas han till martyr.

Två filmer har jag också hunnit med att halvtitta på eftersom de spelades in medan jag satt i fåtöljen och försökte läsa min tredje bok. Help! Beatles Movie och Pink Floyd - the Wall, och egentligen också delar av dokumentärfilmen Punk's not dead. Det har alltså varit en rätt underlig dag, i dess vardagsgråhet. En vanlig dag med psykedeliska (vilket konstigt ord, men med en vacker innebörd) influenser skulle jag kanske kunna beskriva det som. Min packning har dock inte kommit någon vart. Jag skjuter upp den och funderar bara. Som alltid kort sagt. Att jag aldrig lär mig, antingen att leva med att jag alltid gör så och slutar ha dåligt samvete för det, eller slutar skjuta upp det. Antingen eller. Sådan har jag alltid varit. Kanske fäster sig egenskaper som det tidigt, en gång extrem alltid extrem. Men samtidigt är jag ofta mild och lugn. Allting är alltså relativt. Igen. Varför lugnar det mig inte?

Diverse samtal är ringda, lager tillräckligt stora för att jag ska slippa boka sprutmedel i förväg och... möten inplanerade eller möjliggjorda. Några viktiga mail har jag också fått iväg, men ett gäckar mig fortfarande. Jag vill inte skriva på tyska. Jag skulle kunna skriva på engelska, men jag har fått en idé. En typisk duktig-flicka idé vars enda poäng är att bevisa kunnande. Störande egentligen, jag har för mycket att göra redan som det är med alla mina fixa idéer med icke. Den vägrar ge med sig. Hur jag nu ska hinna översätta tre jobbiga sidor till tyska samt skriva ett utförligt mail (på tyska) samtidigt som jag packar för fyra månader, planerar för ett år, läser fyra böcker och ordnar allt annat som behöver ordnas (så som tvätt, disk, möten och shopping av nödvändigheter och presenter), det övergår mitt förstånd. Kanske kommer jag lyckas ordna alltihop, kanske kommer jag misslyckas. Det enda jag vet är att det är tur att jag går upp tidigt den här veckan.

Jag borde sluta läsa böcker. Då skulle jag också börja försvinna, leva mindre och mindre. Jag älskar att hata den jag blir. Eller hatar att älska den kanske, annars skulle jag inte fortsätta. Jag skulle vilja stänga in mig och bara läsa, läsa och läsa. Det finns så många fantastiska böcker som jag kommer missa. Jag struntar i vad andra kallar kvalitet, det handlar inte om det. Det handlar om tankar, influenser och idéer. Det är därför jag föredrar mindre action, deckare har aldrig varit min melodi. Förutom Christie, men de är detektivromaner. Och Walters och Winspear.

Tankarna färgas så av språket, tonen och atmosfären i det jag läser. Det är fascinerande och skrämmande på samma gång. Kanske innebär det inte att jag saknar substans och egna tankar. Kanske betyder det bara att jag har öppna, tomma ytor att fylla. Nu är de fyllda av den senaste, snart kommer färgen att börja flagna tills dess ytorna är tomma igen. Men lite mindre den här gången. En del av färgen kommer att stanna kvar. Det är så jag skapar min brokiga mosaik.

mp3: She Talks to Rainbows - Ramones

Kommentarer
Postat av: Zizi

Jag kan nog Sas's hemida utantill vid detta laget. Jag har läst allt som finns där bara för att.. jag vill känna mig förberedd. jag har läst allt om viktgränser osv. Jag ringde dom för nån vecka sen och frågade om datorn blir mitt handbagage eller om den går utöver och som tur är går den utöver. Glömde så klart att fråga om bagaget så måste ringa igen, det är lika bra annars kommer det garanterat bort.

Oj då, läkarutbildningen. Hur lång är den idag? Det gäller att vara helt säker innan man börjar studera, så man inte sitter där med skulder och en utbildning som man inte har någon nytta av sen. Jag gick Barn och Fritid på gymnasitet och har alltid vetat att jag vill bli förskolelärare men det blev för mycket tillslut. Jag kommer göra mitt sista år när jag känner mig redo igen.

Fuhlsbüttel är den i Hamburg? Eller är jag helt ute och cyklar? haha. I deras FAQ står det så här:

Can I spend the night at the airport if my flight leaves very early the next morning? Yes, of course, provided you have a valid ticket. Inte så kul att spendera natten på en flygplats, tro mig jag vet, har gjort det 2 ggr. 10 mil är ju ganska långt att åka, speciellt så tidigt på morgonen. Du menade när du åker hem efter dina 4 månader, eller? Träffs vi i Tyskland och vi blir vänner så kan du säkert vara hos min värdfamilj, dom bor 5 minuter från flygplatsen. På något sätt löser det sig alltid =)

Tack för länken, jag ska definitivt gå in och kika =)

Postat av: Zizi

Tur att du "kom ut" som en sån som en listperson, annars hade jag fortfarande trott att jag var ensam ;) Jag vet att det kanske är lite överkurs med så detajerade men what the heck.. så länge det funkar så.

Jag går också omkring med en massa listor nu! Jag har så mycket i huvudet nu så det är inte klokt. Utan listorna skulle jag inte få någonting gjort.

2009-03-02 @ 21:15:23
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Zizi

11 terminer är inte lite det! Hjälp. Du har ju ett tag på dig att fundera ut vad du vill göra :)

Jag tror inte jag heller har förstått riktigt. Jag vet men ändå inte. Det är ganska nervös men samtidigt spännande. Jag ska ju va där ett år men jag kommer åka hem ett par gånger men när jag lämnar Sverige har jag ingen aning om när jag kommer åka tillbaka. Det är det som är lite extra spännande.. att man vågar göra något sånt.

Ja, jag läste det sen på flygplatsens hemsida. Men det måste ju gälla flygen då som du säger.

Jag kommer jobba 5 dagar/vecka, 5-6 timmar/dag. Fast det var vad deras profil sa innan vi bestämde att jag ska gå en språkkurs samtidigt, så det kanske blir mer eller mindre, men jag borde ligga king 5 dagar/vecka :)

Halv 7 är tidigt! Undrar när jag måste kliva upp. Min språkkurs börjar 9.45, har ingen aning om hur lång tid det kommer ta att åka dit och jag vet inte riktigt vad som behövs göras med barnen innan den äldsta ska till förskolan. Men man kommer väl in i rutinerna ganska fort får jag hoppas.

Det vore jättekul att träffa dig i Tyskland så det borde vi försöka ordna. Jag vet heller inte hur mycket tid jag kommer ha till dator men precis som du så kommer jag kolla min mail reglebundet i alla fall. Är det mailen du skriver i samband med kommentaren? Jag har en "blogg mail" men du kan använda den jag skrev i e-postfältet nu.

2009-03-03 @ 19:57:41
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Zizi

Jag skulle också klara mig utan fullt så detaljerade listor. Det kanske är illa att man har lång tid i på sig att pilla med listor. Som nu, både du och jag har haft en liten tid på oss. Kanske blir dom för detaljerade då? Onödigt detaljarade? Det spontana försvinner. "Äh man vet aldrig, jag kanske behöver det här någon gång, jag slänger ner det med" Nu kommer jag bara ta med sånt jag vet kommer ha användning för. Tänk om jag kommer på om en månad eller så att jag behöver ha en sak som jag inte trodde att jag skulle behöva.. okej, jag svamlar men du kanske förstår vad jag menar?

Hur packar men för så långa perioder anyway? Det är grymt svårt.

2009-03-03 @ 20:30:06
URL: http://zizi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback