8 Mars

Söndag 09.03.08

Det här blir det sista jag skriver på ett bra tag. Imorgon vid den här tiden kommer jag att ha träffat familjen och vara på väg hem till dem, eller kanske är jag redan där. Jag börjar känna mig oroligt lugn, eller hur man nu bäst ska beskriva det. Jag har inte tillräckligt mycket fokus för att göra ett långt inlägg av det här, alla känslor som bubblar. Jag lider av guldfiskminne och hinner bara ta några steg i en riktning innan jag glömt bort vad det var jag skulle göra. Hjärnan jobbar på övertid och det är dags att den får vila lite. Allt är packat och ordnat. Vissa saker oroar mig men nu vet jag åtminstone det mesta.

Jag har ett rejält kontrollbehov, inte av att styra vad andra gör men av att veta vad som pågår, vad som förväntas av mig och hur saker och ting fungerar. Det kan vara lite jobbigt en gång som denna, men vad är inte det i längden.

Det är skönt att stämningen äntligen är öppen och lugn nog för alla att våga berätta vad de egentligen känner. Det stör mig inte att vara saknad, det är ju ingen som försöker hindra mig från att åka. De vill bara att jag ska komma tillbaka också.

Nu ska jag ta mig samman och bädda sängen. Garderoben ser fortfarande ut som om en orkan dragit förbi men så länge ingen öppnar dörren går det alldeles utmärkt. Sedan ska jag se på Bones, ordna det allra sista, kolla mailen en sista gång och slutligen gå och lägga mig. När jag vaknar imorgon kommer klockan inte att vara mycket, mitt tåg går strax efter fem (det ökända fakirtåget) och jag kommer börja packa ur min väska. Det gör jag alltid för jag känner alltid att jag har för mycket med mig, oavsett hur väl genomtänkt det är.

Jag är bra förutsägbar ibland.

mp3: BOOM-HAH-BOOM-HAH-HAH - Miyavi


Kommentarer
Postat av: Camilla

Lycka till! Det kommer verkligen bli ett äventyr som heter duga, men man lär sig jättemycket. :) Glöm inte att ha det så roligt!

Postat av: Zizi

Jo antagligen så tror man att väskan ska väga mer än vad den egentligen gör^^

Jag börjar bli lite bättre så jag hoppas på att vara helt frisk till nästa helg. Det är inge kul att flyga när man är täppt i näsan, det blir sånt himla tryck =/

Kvart i sex?! Då förstår jag att du var trött haha. Hur har du det? :) Hoppas allt känns bra hittills och att du trivs :)

2009-03-15 @ 17:59:53
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Zizi

Hej! :) Japp, det är nu på Söndag som jag reser ner, är lagom nervös nu. Det stämmer att jag gick via en agentur. Scandnavian Au pair Center på www.aupair.se. Jag är väldigt nöjd med min kontakts insats :)

Barnen är 2 pojkar på 4 månader och 2,5 år. Mamman är mammaledig året ut, så allt ansvar ligger inte hos mig.

Bra att du trivs och jag förstår hur du tänker. Jag skulle inte klara av att vara au pair i 4 månader. Som du säger så är det inte lätt för barnen. Och jag kan tänka mig att jag behöver 2-3 månader på mig innan jag har kommit in i allt helt och hållet.

Volontär-året kan du ju göra senare om det skulle vara så att du hellre vill stanna ett år :)

Men jättekul att höra att du trivs! :D Vad får du göra om dagarna?

2009-03-16 @ 16:06:55
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Zizi

Tjing! Jag skulle inte ha vågat åkt iväg utan att ha en agentur bakom mig :) det känns skönt att veta att jag har någonstans att vända mig OM något skulle gå snett. Och veta att allt sköts på rätt sätt via en agentur känns också bra. Hur gjorde du? Använde du dig av en sån sida där allt sköts genom familjen och dig själv på egen hand?

Det är härligt att du trivs iaf :) Och du har redan varit där över en vecka. Dagarna går fort! :D

Det är klart att barnen känner av sånt där. Du bor ju hos dom och du är alltid där och sen när din tid är över och du åker... det blir tufft för alla som fäst sig vid dig =/ Men då kan man ju undra hur det blir efter 1 år... bättre eller sämre än efter 4 månader?

Det finns alltid saker som man vill göra. Men tänk på att du är ung :) Tiden finns ju.

Förstår att det känns skrämmande att allt gått så bra^^ så hade jag med känt haha. Man är nästan inställd på att något ska gå snett och när inget gör det så börjar man undra ;) Men gå inte runt och tänk på det, är allt bra och känns allt bra.. så är det bra :)

(Och inom parantes kan jag säga att jag går runt och är beredd på en period efter ett tag då spänningen lagt sig och jag känner min ensam och längtar hem. En depp-period. Jag har pratat med några som varit au pairer, och alla hade haft såna perioder. Hoppas jag är stark nog att ta mig igenom den OM det skulle bli så för mig med)

Du är ca 10 mil från Hamburg nu va? Eller minns jag helt galet? :P

2009-03-17 @ 21:07:27
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh blåser det mycket där? Va tråkigt :P Jag och vind kommer inte så bra överrens haha.

Du bor ju på landet, hur är det när du åker in till staden? Är den stor? :) Har du hunnit se dig omkring där du bor, hur är naturen?

När/om den där depp-periden kommer så är det väl bäst att se till att man håller sig sysselsatt, så man inte har så mycket tid till att tänka. Men jag är en sån som tänker väldigt mycket när jag inte kan sova och det är inte så bra alla gånger :/ men men.. Kommer man i en sån period så är det väl bra om man känner sig trygg i familjen så man i alla fall har den att prata med :)

Jag var inne och kikade på den au pair sidan innan jag hittade till agenturen. Den verkade vara den bästa av alla jag var inne och kikade på :)

Ah, skönt att det gick att "kolla upp" familjen lite i och med deras företag iaf. Jag och "min" familj har ju kontrakt men det är vi själva som bestämmer mina arbetsuppgifter och tider osv :) Och i och med språkkursen så får vi anpassa oss efter den också. Jag kommer ju vara på den kl 10-13 mån-tors om jag inte minns fel. Egentligen är det ett under att familjen ville ha mig. Dom var ute efter någon som kunde prata tyska redan från början och som hade mycket erfarenhet med småbarn. Tyska kan jag väldigt lite men jag har massor med erfarenhet med småbarn. Så dom ville ha mig iaf och var villiga att betala språkkurser åt mig :)

Nej, det där med planering är inte alltid lätt och det blir inte alltid som man tänkt sig^^ Så... det gäller att vara flexibel och kunna situationsanpassa bra. Oj oj, där kom pedagogen inom mig fram!

2009-03-18 @ 23:06:48
Postat av: zizi

En vind på sommaren tackar jag inte nej till, bara det inte blåser för mycket^^

Det låter väldigt fint där du är =) Jag gillar också sån natur men som jag nämnde tidigare, bara ett tag haha.

Har du bestämt dig för att stanna ett fullt år? Eller varför ska du planera om? För mig, när jag har något planerat och nästan klart och dom ideérna skrotas så har jag väldigt svårt för att börja tänka i andra banor och det tar ett tag innan jag kan få ord på mina nya planer. Sånt kan va jobbigt när jag måste vara snabb med min omplanering haha.

Du bor alltså själv i ett stort hus? Hur stort? Har du eget kök osv också? TV? Jag förstår att det känns ensamt =/ Är det bara små barn, finns det ingen som är mer i din ålder?

Jag kommer ju bo i samma hus som familjen men jag redan rädd för att jag ska känna mig ensam på kvällarna och min lediga tid. Jag är en sån som gärna vill sitta och bara prata en massa om allt och ingenting, gärna med en kopp té också :) Och att få skratta mycket är viktigt för mig. Så den biten kommer bli lite jobbig innan jag lär känna någon =/

Det vore kul att få komma och se hur du har det på gården, jag är sugen på att se naturen där :) och det vore kul att träffa dig nu efter att vi har pratat en del :)

Haha mina planer inkulderar inte barn förrän jag är kring 30. Jag blir iofs 22 i år så det är inte så väldigt många år kvar. Får skaffa kille först^^

2009-03-19 @ 22:20:49
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj jaha. Känns det inte dumt att bo i ett stort hus själv?

Det låter så mysigt, med naturen, alla som hälsar på varann, marknaden varje fredag :) Lite gammaldags nästan^^

Du måste ju inte bestämma precis nu heller. Eller? Du har ju drygt 3,5 månad kvar av din ordinarie tid, så du borde ju ha ett tag på att bestämma dig :)

Hoppas det blir bättre när du bärjar din språkkurs. Det kanske finns nån jämngammal där :)

Jag tror inte det ska vara något problem med min familj heller, när jag pratade med mamman i telefon så sa hon att om jag ville vara ledig nån gång utöver mina lediga dagar så skulle jag bara säga til lite innan så hon hann prata med mor eller far-föräldrar så dom kan passa barnen :)



Usch, nu är det mindre än 10 timmar kvar till jag åker till sthlm och sen vidare med flyg halv 10 i morrn bitti. Jag har varit ett nervvrak dom senaste dagarna men just nu känns det bara tomt... jag har nog passerat gränsen för nervösheten...

Jag har sagt hejdå till familjen och spenderar som sista timmarna hos min bästa kompis som jag bott hos i 2 månader nu. Det kommer bli ledsamt sen när vi går till min buss :(

Men men.. det ska väl gå bra :)

2009-03-21 @ 16:26:59
Postat av: Anonym

Jag är mörkrädd och allmänt feg så jag tror inte jag skulle klara av att bo i ett hus själv haha.

Mjo, det är väl bäst att bestämma sig så fort som möjligt men att stressa fram ett beslut är ju heller inte bra så ta din tid så att du tar rätt beslut :)

Du hade väldigt mycket tur med din resa, hoppas min också blir bra och fortlöper utan några som helst problem^^ Jag checkade in mig på sas.se förut och valde plats osv..fönsterplatser på båda planen ;) Men planet från Danmark är tydligen vääääääldigt litet! Jag gillar inte små plan, dom kan ju fastna i trädtopparna :/ Okej, inte riktigt, but you ger my point?

Före juli borde det väl gå att ordna^^ som du sa, så är det ju ett tag dit.

Dina tankar var nog inte så tokiga :) att ses när du kommer ner till Hamburg låter bra. Det är ju ändå ganska mycket som ska stämma för att man ska trivas med varandra och sova över osv. Man hinner väl inte med allt på en dag men man hinner få ett bra första intryck iaf :) Så det låter väldigt bra.



Min familj i Tyskland har varit på semester i 3 veckor och kom hem idag. Mamman ringde för en timme sen och sa att jag var väldigt välkommen i morgon och frågade hur det var med mig. Hon sa att jag inte skulle vara nervös. Lätt för henne att säga^^ Men det kändes bra att hon ringde :) Känner mig väldigt välkommen :D



Tack så mycket :)

Inte många timmar kvar nu! Nu vet jag inte när jag loggar in nästa gång. Du får ha det så bra, så höres vi snart igen :)

2009-03-21 @ 22:09:36
Postat av: zizi

Glömde skriva namn osv ;)

2009-03-21 @ 22:10:41
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Hej! Nu är jag framme och har varit här ett par dagar. Allt känns bra hittills och alla är väldigt snälla mot mig :) Har redan träffat tjocka släken ;)

Den äldsta pojken, som jag ska mitt fokus på är ganska svår att komma nära och han närmar sig trotsåldern men han mjuknar väl snart :)

Haha komma över en barngrind i mörker kan vara ganska intressant, bryt inga ben bara^^

Sen jag kom hit så verkar det som att min rädsla för mörker har gett med sig.. i alla fall lite. Mitt rum blir becksvart på natten men det rör mig inte i ryggen. Kanske för att jag är så trött när jag går och lägger mig så jag bryr mig inte haha.

Det låter som en bra idé :) Jag skaffade tyskt nummer igår men har inte fått ordning på det än. Jag kan skicka ett mail med numret när allt är klart :)

Jag vill också se Hamburg^^ Jag har inte varit utanför huset så mycket än så länge och vädret har varit skit sen jag kom. Måndagen regnade det hela dagen coh sen dess har det varit kallt och har snöat av och till. Hoppas på bättre väder snart.

Mina lediga dagar kommer bli som för dig, dom kommer skifta.

Gud, det är svårt att komma in i rutinerna nu. Jag skulle ha börjat en språkkurs i måndags men det är full och jag står som första reserv. Får se hur det blir. Så nu skulle jag ha varit i skolan från till 13 och sen hämta ena pojken från kindergarten kl 14 men nu vet jag inte vad jag ska göra. Morgonrutinen sitter i alla fall :) och jag håller på att lära mig kvällsrutinen. Än så länge så är mamman med när jag ska väcka/lägga den äldsta annars går det inte^^

Hoppas allt är bra på gården :)

2009-03-25 @ 10:31:52
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Coldplay är i Hannover den 25:e augusti. Jag håller koll på www.eventim.de Än så länge är rutan för biljetterna grön, så ingen fara än ;)



Urgh..kl är lite över 20 och jag är så himla trött! Men det blir nog inte sängen än.. eller jo, jag ska lägga mig och läsa en stund innan jag sover :)

Jag skulle nog inte klara av att vakna kl 5! Det är tungt nog med kl 7 haha.

Jag skickade ett mail med mitt tyska nummer nyss ;)

2009-03-26 @ 20:09:00
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Hallo!

Nu har jag lite tid till att svara på kommentarer^^

Utflykten till lägret igår var intressant. Läskigt men intressant. Och egentligen har det ingenting med en agentur att göra, utan det är Svenska Kyrkan här i Hamburg som har au pair-träffar varje söndag. Alla får gå dit, agentur eller inte :) Det finns inget liknande hos dig?

Det var inte fint väder igår, det var grått och kallt och precis när vi gick ut genom portartna så började det regna. Lägret låg 3 mil utanför Berlin så jag har heller inte varit i Berlin än ;) men någon gång så... :)

Jag tycker bäst om sommartid, även fast man missar en timme haha. Sommar sommar sommar! :D :D

Haha har du stickat?! Jag provade på det i syslöjden en gång men det gick inge vidare haha. Jag broderar hellre ;)

2009-03-30 @ 12:06:43
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Vi dricker Apfelschorle varje dag... det är så mumma! ;)

Gnälldagar känner jag till alltför väl... dom senaste 2 dagarna har varit väldigt jobbiga med B som är ovanligt gnällig och avig. Igår morse kunde jag inte ens göra honom redo för kindergarten, utan fick hämta mamman så att dom skulle hinna till kl 9. Idag var inte så mycket bättre. Men som tur är så har det varit underbart väder med sol och 15 grader varmt :) Kändes näääästan som sommar i solväggen^^ Sen åkte vi och handlade med den lille och åt sen lunch på en kinarestaurang. Efter det så var jag på bra humör igen och var redo för att tampas med B igen när han kom hem^^

Själva au pair-träffarna är varje söndag i Svenska Kyrkan men vi träffas utöver dom dagarna. Som imorn kväll tex, då ska några av oss träffas och käka ute :) Jag tror nog inte att det är några problem om du vill vara med nån gång, det är ett ganska öppet gäng :) Jag förstår att det måste kännas ganska ensamt ibland på gården, och mansdominerat som du säger. Så tar du dig hit så är jag säker på att du är välkommen :)

2009-04-01 @ 20:34:23
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Har du provat apfelschorle än? ;) Hoppas dom senaste dagarna har varit bättre än för ett par dagar sedan, det är inte kul att vara sjuk samtidigt som det händer en massa annat runt om kring en :/

Jag klarar heller inte riktigt av dubbningen. Dom dubbar ju allt! Jag har noll förståelse för det.

Hm.. jag tror att jag är ledig på helgerna mest. Vi har inte börjat gå efter ett schema än, jag håller fortfarande på att lära mig vissa saker. Men jag tror vi ska börja gå efter ett schema ganska snart. Min språkkurs börjar i morgon (6 april) sådet kommer bli lite lättre att sätta ihop ett schema. Då vet jag lite mer hur jag jobbar osv. Vi kommer vara borta fr.o.m långfredagen t.o.m söndagen veckan därpå. Vi ska till ön Sylt. Men när det blev bestämt så var det inte klart med min språkkurs så vi får se hur jag gör...hm. Det vore ju bra om du inte kom på en söndag när allt är stängt^^

2009-04-05 @ 13:18:42
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Skönt att det är lite bättre nu i alla fall :) Oj, gud va mycket du promenerar! :O Att du orkar ;) haha. Jag har promenerat mycket på sistone men kommer inte upp i några 5,5 mil inte!

Hm.. den 25:e blir nog bra tror jag. Vet inte riktigt om jag jobbar då eller inte men det går säkert att fixa på något sätt :) och som det ser ut nu så kommer jag bara vara på Sylt nu under påkshelgen och sen åka hem, har ju min språkkurs till veckan. Och i sånna fall är jag ensam hemma hela veckan, även lördagen så det skulle passa bra då med :) Jag ska höra med mamman i morgon så får vi se vad hon säger :)

Åh, fan va nice att kunna sova till 10! Vilken lyx. Vi har nyss börjat med mina veckoscheman nu. Känns mycket bättre att gå efter ett schema, det blir inte så hattigt då. I morgon slutar jag kl 15^^ Då ska jag passa på att åka in till centrum och shoppa och åka lite karuseller haha.

Haha den effekten har jag på många^^ innan skulle dom nog inte kastat ett öga mot något som har med TH att göra men efter att dom har träffat mig så kommer dom inte undan ;)

Hoppas allt är bra med dig :)

2009-04-06 @ 21:19:34
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Jo, promenader är väl det bästa sättet att lära sig nya väger på osv :) Jag var ute och gick med den lille i barnvagn igår eftermiddag. Jag lärde mig vägen till affären där jag köper refillkort till min mobil ;) OCH jag hittade hem igen! :D

Hm, jag tror nog det får bli den 25:e i sånna fall. Som det ser ut nu så kommer jag vara på sylt nästa helg. OM jag åker hem till min språkkurs så blir jag med pappan tillbaka till Sylt på (nästa)fredag eftermiddag. Det är tydligen lite krångligt att ta sig till Sylt så vi vet inte ens om jag kommer åka hem till min språkkurs.. Missar 2 tillfällen i sånna fall. Visserligen kan jag mer än dom andra i gruppen eftersom jag kunde en del redan innan men jag lär mig ändå något varje gång så det vore synd om jag missade till veckan.

Oh, Paris. Jag vill dit igen någon gång :) Det är en helt underbar stad. Samma sak med Rom. Vad ska du göra där? Semestra bara?

Oh fy fan! Kl 4?! Jag hade verkligen tvingat mig själv till att somna om, aldrig att jag hade klivit upp då ;) haha.

Min fokusering ligger väl på en balans mellan musiken/texten och bandet. Jag är otroligt djupt involverad i hela fandomen. TH's fandom är sjuk btw, en massa bitchning hit och dit. Ganska larvigt och den biten tar jag inte del av ;P Men jag är medlem på en massa forum och jag moddar ju ett. Och bandet fascinerar mig lika mycket som deras musik :)

WAS?! jag missade Rette Mich på VIVA :( Jag har vart här 2,5 vecka.. jag vill se en TH video. Nu har jag inte på tv'n så jättemycket varje dag iofs, vissa dagar är den inte på något alls. Oh well, den dagen kommer väl då det ploppar upp en video :)

2009-04-09 @ 12:47:19
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

Gud va du går!!! :P Så hurtig är inte jag, långt ifrån haha. Dessutom blir jag ännu latare nu när det finns U-bahn att ta sig överallt med ;)

Ja det är bäst att passa på medan du kan. Paris är lovely :) Jag trodde det skulle vara en hektisk stad med en massa trafik och stress men jag tyckte det var rena motsatsen. Det var väldigt lugnt, i alla fall i dom delarna av Paris som jag var i.

Jag tycker det är jobbigt när jag ska duscha på morgonen, då måste jag gå upp senast kvart i 7^^ annars kan jag ligga kvar till 7. I mrogon har vi en del att göra dock innan vi åker till Sylt så då får jag nog gå upp lite tidigare, kanske 6 eller något.. urgh va jobbigt det blev nu haha.

Ja, jag hinner noh se nån THvideo nån gång, speciellt nu när det kommer komma en massa nya :D

Är du fascinerad av hängivna fans så kanske du kommer bli fascinerad av mig, jag är enormt hängiven haha! ;D Jag är själv fascinerad av hur hängivna vissa är.. jag har inte fastnat för ett band förut som jag gjort för TH :) det är intressant. Och jag kan inte ens förklara varför jag fastnat så mycket för dem. Dom skriver bra musik/text men det finns det många artister som gör...

Ja det ska bli riktigt kul att komma iväg :) Jag har sett bilder därifrån och det ser väldigt vackert ut :) Nu hörs vi nog inget mer här på bloggen förrän jag kommer hem nästa söndag (det blev bestämt att jag stannar på sylt hela tiden) kanske slänger iväg nått sms eller så nån gång :) men du får ha det så bra! Kram

2009-04-09 @ 23:07:59
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: zizi

danke schön^^ it's good to be back :D

Åh, maginfluensa är inte kul! Skönt att du är frisk igen :)

Det är en liten kris i familjen just nu så vet inte om det passar så bra på lördag även om jag skulle vaa frisk (vilket jag tror att jag är^^)Mamman och jag ska gå igenom ett par saker i morgon så jag vet bättre då om det passar på lördag, så jag slänger iväg ett sms när jag vet :)

En heldag låter bra! :) Fast jag vet heller inte vad man ska kunna hitta på, jag har inte rört mig ute i Hamburg så mycket än. Det jag har gjort är att shoppa...heh. Det finns ett megastort shoppningcenter som jag gillar :) Promenera i hamnen är också trevligt. Något hittar vi nog på :)

Japp, jag har facebook. Kolla efter mig, Zarah Jansson.

Har funderat på en sak: Skriver du inte blogg längre? Eller har du någon annanstans där du skriver av dig?^^

2009-04-20 @ 20:57:08
URL: http://zizi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback