Det ofullkomligas perfektion

Varför ska allt handla om kvantitet och kvalitet? De flesta har nog insett att man kan få båda, eller varken eller, vid det här laget. Ändå har det blivit en så infekterad fråga. Jag börjar känna att det inte spelar någon roll längre. Kvalitet är ändå subjektivt, så varför hela tiden försöka anpassa sig efter vad andra kanske, möjligen, förhoppningsvis tycker är bra?

Det är lätt att säga att man eftersträvar åstadkomma det bästa man kan, frågan är bara om det är sant. Ju mer jag funderar på det, desto mer inser jag hur mycket vi ljuger för oss själva. Och hur beroende vi är av att göra det för att komma någonstans alls.

Det handlar inte om mitt bästa, det handlar om det bästa. Det jag tror är mitt bästa, eftersom det är vad jag tror andra tycker är bäst.

Någon sa en gång att perfektion enbart kan åstadkommas inom ramarna för det ofullkomliga. Jag håller med. Alltså är perfektion inte perfekt. Sic transit gloria mundi...

Det är lite bekymmersamt att inse att man vilar sina framgångar på omedvetna lögner. Men måste det verkligen vara så dåligt? Jag börjar tro att lögner har fått ett oförtjänt dåligt rykte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback