Lästa böcker

Okej, nu hade jag tänkt försöka göra en lista på de böcker jag läst på senaste tiden (även om jag måste erkänna att jag nog har läst mer manga än direkt litteratur):


  • Ragtime av E.L. Doctorow (riktigt bra även om jag kände mig lite "ute" då det togs upp mycket jag inte kände till, USA:s historia under det tidiga 1900-talet är inte riktigt min starka sida)
  • Räddaren i nöden av J.D. Salinger (mycket intressant, jag gillade den inget vidare medan jag läste den men när jag började analysera den blev den helt enkelt fantastisk då jag såg nyanser jag tidigare missat)
  • Never let me go av Kazuo Ishiguro (underbar på ett mycket skrämmande sätt, ett för mig tidigare okänt sätt att ta itu med en så aktuell fråga och i slutänden kom jag att fundera mycket över vart jag själv står i frågan)
  • Välsignade ost av Sarah-Kate Lynch (jag tror inte att jag har läst en så underlig och speciell bok på länge, den var verkligen annorlunda och klart humoristisk på ett lättsamt sätt)
  • Stolthet och fördom av Jane Austen (eftersom jag verkligen älskar Jane Austens böcker finns det inte mycket att säga, mer än att jag är väldigt förtjust i den äldre filmatiseringen som gör boken rättvisa, till skillnad från den nyare)
  • The Pearl av John Steinbeck (det var visserligen förra året som jag läste den, men den är trots allt bra och intressant att analysera eftersom det finns så mycket symbolik i den)
  • Den trettonde historien av Diane Setterfield (jag vet inte om jag gillade den eller inte, den var läsvärd och jag ville inte riktigt lägga den ifrån mig eftersom jag undrade över vad som skulle hända därnäst men det irriterade mig att alla karaktärerna hade så stora privata problem, som att hon blåste upp allt och gav det fel proportioner. Psykologi är intressant, men inte när man utgår ifrån att det faktum att alla har problem är det mest intressanta och skapar en pessimistisk attityd gentemot livet då alla karaktärerna följer tanken att "livet är ett lidande". "Inconsistent" skulle jag säga att den är, den motverkar sig själv gällande syfte och handling)
  • Cry the Beloved Country av Alan Paton (jag kan inte påstå att jag var överdrivet förtjust i den här boken, men det kan ha att göra med att jag läste den under stress, på en dag... den var egentligen inte dålig men jag kan tycka att den kunde ha gjort så mycket mer och att den kanske inte skildrade det perspektiv jag som ung skulle ha föredragit. Jag förstod helt enkelt inte huvudpersonens tankar, handlingar och åsikter och det gjorde det svårt att handskas med boken. Jag är inte vidare familjär med den sydafrikanska kulturen och tankesättet och det gjorde det tufft att förstå allt som sades/gjordes. Skrivsättet med för mig underliga meningsuppbyggnader och Zulu-ord insprängda gjorde det inte enklare.)
  • Om jag kunde drömma av Stephenie Meyer (intressant på sitt sätt, vampyrer och så vidare. En klar ungdoms/unga vuxna bok och trots att jag borde passa in på den kategorin kan jag inte låta bli att störas av huvudkaraktärens klart barnsliga beteende. Visst, hon är modig och beredd att gå i döden för sina föräldrar och så vidare men allt känns otroligt amerikanskt och jag är inget typiskt High School-fan när det kommer till sånt här. Jag läste den typen av böcker när jag var tolv och trots att jag tror att grunden är väldigt bra och man verkligen skulle kunna få ut en riktigt bra berättelse ifrån den gillar jag den inte riktigt. Den fångade mig direkt och jag sträckläste den men var aldrig riktigt nöjd. Det kan i och för sig ha att göra med att jag förlorade en hel natt, när jag dessutom har influensan, genom att jag läste den och nästa bok på listan.)
  • Den gamle och havet av Ernest Hemingway (Jag vet att den är känd, jag vet att det är en sådan bok man borde ha läst så alltså har jag gjort det. Och jag känner mig inte ett dugg annorlunda än innan. Den här boken berör mig inte särskilt mycket även om den är bra på sitt sätt och har intressanta undertoner, eller i detta sammanhang snarare underströmmar, jag gillar speciellt en passage tidigt i boken då han talar om hur olika tidigt unga och gamla stiger upp på morgonen och det är snyggt gjort eftersom man tänker på åldrande ur en lite annan vinkel. Men i övrigt är jag inte särdeles imponerad och Hemingways cyniska stil irriterar mig. Jag är en idealistisk realist och ja, jag gillar lyckliga slut hur mycket jag än försöker intala mig att jag inte gör det, så Hemingways stil är inte för mig även om jag ändå vill läsa Farväl till vapnen någon gång)
  • Things Fall Apart av Chinua Achebe (Mina åsikter om den här boken är... blandade. Å ena sidan var den rätt bra på att verkligen visa den nedåtgående spiralen som kolonisationen kan ha ansetts leda till, men å andra sidan kan jag tycka att den är lite för hyllad för min smak. Jag gillar att få bilda mig min egen uppfattning om det jag läser innan jag blir påprackad andras hyllningar och liknande, sådant höjer bara förväntningarna till det omöjliga eller gör mig trött på boken redan innan jag läst ut den. Att dessutom besvara en mängd frågor efter varje kapitel är otroligt STÖRANDE för det går så segt att läsa när man hela tiden måste stanna upp. Boken var det egentligen inget direkt fel på, den var lågmäld men ändå stark även om jag inte är så förtjust i afrikansk litteratur som handlar om ursprungsbefolkningen, det är inget illa menat men just de böcker jag har råkat läsa har varit så långsamma och nästan för väl genomtänkta. När något är för bearbetat känns det inte längre lika fascinerande [egentligen söker jag en motsvarighet till engelskans captivating här] och då tappar jag en del av intresset. Att jag sedan inte känner till tillräckligt om bakgrunden kan också spela in)



 Utöver detta läser jag just nu (på halvfart eftersom det är lov) några andra böcker också:

  • Cry the beloved country av Alan Paton
  • Things fall apart av Chinua Achebe
  • Svindlande höjder av Emily Brontë
  • Jane Eyre av Charlotte Brontë
  • Animal farm av George Orwell
  • 1984 av George Orwell
  • Math for Mystics av Renna Shesso (för projektarbetet)
  • Frankenstein av Mary Shelley
  • Kafka på stranden av Haruki Murakami
  • Öster om Eden av John Steinbeck

 Jag undrar hur många av dem som jag verkligen kommer hinna/orka läsa just nu, men det lär jag väl upptäcka! Jag är också sugen på att försöka få tag på Den sista människan av Mary Shelley och jag vill dessutom läsa allt möjligt annat jag har i bokhyllan (och vill ha där), även om den för närvarande håller på att ta över mitt rum (snart kommer jag att vakna en natt och inte kunna ta mig upp ur sängen på grund av en boklavin...). Jag har kort sagt så mycket som jag vill läsa att jag knappt vet var jag ska börja, framför allt har jag upptäckt att jag är enormt intresserad av att läsa alla möjliga klassiker, men var ska man börja och hur ska man hinna med allt?

Jag var nyligen inne på en blogg där en kvinna hade antagit en utmaning om att under år 2008 läsa fem klassiker och fem verk av nobelpristagare och jag är nyfiken på att göra detsamma. Jag har redan läst Hemingway men jag tror att jag bör se till att klassikerna är lite äldre, jag har mest läst moderna klassiker och jag behöver vidga mina vyer. Kanske läser jag Canterbury Tales eller något liknande. Men jag får se vad det blir av den här idén... Jag har en hel del annat att stå i också.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det där lässuget är bara att beundra. Att gå i magasinet på sambiblioteket är en farlig/underbar upplevelse för en med din inställning. Jag brukar förbjuda mig att låna hem - jag måste läsa där och då!

Har du bloggadressen till hon som skulle läsa fem klassiker under 08?

Ska gå lite efter din lista i sommar tänkte jag. Jag har redan börjat gå lite efter Lovisas läslista; man
kan ofta läsa en hel del på amazon.com för att se om det passar kemiskt och psykiskt och andligt.

2008-02-03 @ 18:36:44
Postat av: Anonym

Visst är det här ostboken?
http://www.amazon.com/gp/reader/0446693014/ref=sib_dp_pt/105-7115637-6255664#

Den börjar i alla fall charmant.

2008-02-03 @ 19:34:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback