15 Januari

Torsdag 09.01.15
Människor kan överraska mig med sitt intresse och sin hjälpsamhet. Att ringa efter information om ett jobb och sedan få ännu fler tips och information, officiell likväl som inofficiell, ger mig en varm känsla. en tro på framtiden. på människan. tyskland verkar mer och mer som en sannolik framtid. åtminstone för någon månad. det ska bli kul om jag bara får iväg alla papper. Annars är det så lätt att undervärdera sig själv. alla dessa kunskaper man har verkar inte vara till någon nytta om man inte har arbetslivserfarenhet. vilket jag inte trodde jag hade. men det har jag. och kunskaperna passar väl ihop med dem i det här fallet. kanske skulle jag bli handläggare på arbetsförmedlingen. de kan göra så mycket och det går att vara sig själv.
Natten tillbringades med en bok. varje gång jag lånar böcker blir det för många. så jag förlänger lånet. och förlänger det en gång till. det är sällan jag läser ut alla böckerna. men det är bra styrketräning. Alla böcker ska inte läsas ut. poesin ska styckas. konstböckerna likaså. tyskaböckerna belamrar inte skrivbordet för att de ska läsas från pärm till pärm utan för att det viktiga ska sållas ut. Nattens inre blev det natten till ära. hon är bra. så lättläst men ändå så innehållsrik. kort men kärnfull. Mina listor blir allt längre för varje gång. antalet sidor jag ska läsa om detsamma. nästa gång.
Det börjar lösa sig på alla fronter. det går nästan för snabbt. för enkelt. hur ska jag kunna lita på det? allt som stämmer överens. jag vill inte bli en cyniker. jag vill inte vara en cyniker. det kommer att finnas en sak jag saknar. eller några. resan jag behöver göra och personen jag behöver träffa. hur vet man vad som är viktigast att prioritera högt och vad som klarar av att skjutas på framtiden? relationer ska inte vara bojor. de ska vara vingar.
Alla tyskaformulär börjar bli logiska och snart ska alla papper vara inne, redo att översättas och skickas in. något kommer att ändras och jag är rädd. status quo är på något sätt så enkelt. det går att klara av även om det kunde vara bättre. och sämre. jag behöver tänka.
Elden brinner inuti men ytan är kall som en istäckt stenhäll. motsatserna skiner igenom varandra idag. solljuset påminner om vårens energi. strålande energiknippen redo att göra nytta. revolution. det är femton minusgrader och jag rusade ut för att hämta posten iklädd linne. ibland tänker jag inte för mycket. jag tänker för lite. värderar mig själv för lågt.

Angel on Spotify

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback