Grey

Det kan bli för mycket av det goda. Det är en sådan sak som jag tror blir tydligare och tydligare idag, med all mediabevakning och liknande. Stjärnor blir till och slocknar sedan lika snabbt som de uppstod. Det är rätt sorgligt i många fall, det är knappast så att de är dåliga bara för att de snabbt blir populära och sedan uttjatade. Ett sådant exempel är väl Stephanie Meyer historien, böckerna och filmen och allt som följer med. Jag läste första, och delar av andra boken för något år sen när de var nyutkomna på svenska. Inte så mycket för att jag hade planerat det utan för att jag fick låna den av någon i utbyte mot en av mina böcker. Duktig flicka syndromet slog till och jag tänkte att det vore artigast att läsa den. Det är inget jag direkt ångrar, den var bra och jag sträckläste den, men jag gillar inte hela den hype (jag föredrar engelsk stavning, hur underligt det än blir) som uppkommit runt det. Den har sina fel och brister men hade det inte blivit så stor uppståndelse runt den hade jag antagligen läst fortsättningarna. Något som jag just nu inte känner för. Jag är en sån anti-person när det kommer till den här sortens saker att jag blir irriterad på mig själv.

Själva idén med att vara självtänkande och förbli (hyfsat) opåverkad av trender är väl just att inte låta sig påverkas åt något håll? Är det då inte lika illa att agera totalt motsatt trenden bara för att det är trenden? Vilket är vad jag gör i det här fallet... Nu vet jag inte om jag hade läst böckerna ändå, i alla fall inte just för tillfället eftersom jag har så mycket annat som lockar mer, men det stör mig ändå något enormt. Jag låter andras åsikter totalt förstöra min syn på något.

Även om jag önskar att jag kunde vara emot allt vad trender och musik-/film-/konstkritiker innebär men samtidigt inser jag också, trots att jag tjurskalligt helst skulle slippa erkänna det, att jag har upptäckt en hel del bra saker via dem. Så det är väl som allt annat, på gott och ont. Jag önskar att världen kunde vara svartvit ibland och man skulle slippa försöka urskilja alla miljarder gråtoner som överskuggar allt annat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback