Aussie

För några år sedan var jag medlem på en internetsida. Jag var inte särskilt aktiv av mig, jag fungerar inte så. Ändå kom jag att börja prata med en australiensare om yoga och sömn. Till denna dag kan jag ärligt säga att jag aldrig har provat yoga, det närmaste jag har kommit är att försöka sätta mig i den där lite mer avancerade skräddarställningen och testa aom, aom, aom ett par gånger. Utan att tänka på att det skulle ha mycket med yoga att göra, infall har sällan någon medveten orsak. Den där killen hade dock en intressant syn på sömn och konstaterade att han klarade sig utmärkt med bara två timmar per natt. För att han mediterade. Innan dess hade jag inte tänkt mycket på att det finns olika kvalitet på avslappning, och sömn är ju egentligen inget annat än avslappning. Det är logiskt, det finns olika stadier i sömncykeln och de är av olika hög återhämtningskvalitet så därför borde all avslappning komma i olika kvalitetsgrader.

Just nu sover jag fruktansvärt mycket och även om jag skulle vilja skylla det på det eviga mörkret som sänker sig över allt som en genomvåt mörk yllemantel tror jag att det ligger mer bakom det. Kvantitet är inte detsamma som kvalitet som så många upprepar som ett livsavgörande mantra och jag misstänker att jag har råkat likställa dem. Om jag sover bättre borde jag alltså behöva sova mindre. Inget dåligt nyårsmål även om det är lite sent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback