Lev

Hade han patos?

Hur ska man beskriva en människas liv? Om jag minns rätt var detta vad grekerna frågade när någon dött och ju mer jag tittar på det, vrider och vänder på orden och innebörden, på människans liv, desto mer inser jag att de förstod något vi ofta glömmer. Att fastna i alla mönster och alla krav som vi upplever, från oss själva och från andra, ibland till och med från något vi inte kan definiera, det är något som de flesta av oss gör. Vissa under en period, andra lever sitt liv på det sättet. Jag vill inte leva i krav, leva av krav och föda nya krav. Hade han patos? Hade han passion, glöd, levde han? Det finns något annat som också döljer sig bakom orden, under ytan som ingen vill skrapa på av rädsla för att finna att paradiset inte var grönare. Vet vi om han hade patos? Om han älskade, tänkte och levde? Gjorde han det fullt ut, kände han själv att han uppnådde sitt liv. Vet vi vad som fanns under hans yta, under hans manér och akt? Eller såg vi bara till hans maskeradkostym, hans mask och clownskor och glömde ögonen som stirrade under sänkta ögonlock? Skrapade vi inte heller på hans yta, av rädsla för att hans förgyllda ytterskal var allt han var? Det finns inte mycket att säga, allt är upp till dig.

Har du patos?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback